Caferacer

De term caferacer kennen de meeste mannen wel. En misschien veel vrouwen ook wel.

Bij ons in de regio gaat de eerste gedachte dan uit naar een oude fiets die gebruikt wordt puur om te fietsen en naar het cafe en weer terug naar huis. Hier hoeven geen toeters en bellen aan te zitten, als er maar een stuur, twee banden en trappers op zitten. Dat is genoeg.

Maar een cafe racer is van oorsprong wat anders en het begrip kent een rijke historie.

Geschiedenis van de cafe racer

In de jaren 50 waren er niet of nauwelijks sportieve motorfietsen te verkrijgen. Daarom gingen veel mannen over tot het maken van hun eigen race monster; echte mannenzaken kun je wellicht zeggen.  Dit werd vaak gedaan door een bestaande tourmotor om te bouwen tot een sportieve variant.

Hierbij werd er dan vooral gelet op het lichter maken van zoveel mogelijk onderdelen. Bijvoorbeeld de brandstof tank.

Het doel van dit lichter maken van de onderdelen was natuurlijk om zo snel mogelijk te kunnen rijden/racen met de motorfiets.

Het comfort van de desbetreffende motorfiets ging dan wel achteruit. Alles was gericht op snelheid. Dat je dan minder fijn of minder plezierig om dat eenpersoons zadel zat dat maakte niet uit.

Verder werd er ook aandacht besteed aan de uitstraling. De mannen wilden natuurlijk wel graag dat het geheel er flitsend en sportief uitzag. Zo werd er vaak een sportieve uitlaat onder de motor gemonteerd door de mannen.

Races

Naar mate er meer café racers kwamen, werd er ook steeds vaker een echte race gehouden. Criteria voor een café racer is dat deze minstens 160 kilometer per uur kon halen.

Nieuwe modellen

Maar het is niet alleen maar geschiedenis wat betreft deze cafe racers. Er zijn ook nieuwe modellen op de markt gebracht. En er worden nog steeds nieuwe modellen ontworpen en in productie genomen.

Wat te denken bijvoorbeeld van de Scrambler. Dit is een model die Ducati bijvoorbeeld op dit moment maakt. Typerend aan deze modellen zijn het hoge stuur en de brede banden.

Maar ook modellen die gebaseerd zijn op de enduro bouw qua motor/frame zijn nu nog in productie en te koop.