Er is iets heel bevredigends aan het rijden in een ‘gewone’ auto. De algemene termen zijn sleeper, Q-car of wolf in schaapskleren, maar er zijn eigenlijk verschillende niveaus van sleeper. Van auto’s die er nogal rommelig uitzien, maar erg snel zijn, tot goed uitziende prestatie-auto’s die veel meer grom hebben dan je gemiddelde Ferrari rijder zou verwachten, ze hebben allemaal één ding gemeen – veel potentieel vermogen!
We hebben acht van onze favoriete sleepers bij elkaar gezet, naar hun tuningpotentieel en naar hoe ver ze onder de radar gaan. Zoals bij alle dwarsliggers gaat het er vooral om plezier te hebben en het leven niet al te serieus te nemen, iets wat in ons boek toegejuicht moet worden. Bedenk ook dat dit slechts richtcategorieën zijn; niets zegt dat je er niet een paar kunt combineren om je eigen dwarsligger te maken. Lees verder om geïnspireerd te raken…
Niveau 1 – De boggo versie
Dit is de ultieme wolf in schaapskleren, een totaal standaard ogende basis model auto met een grote motor. Trucs zijn onder meer het monteren van bumpers in lagere specificaties, het zwart verven van remklauwen en intercoolers, en het verbergen van uitlaten onder de auto.
Niveau 2 – Het prestatiemodel
Het volgende niveau is een auto die duidelijk een prestatiemodel is, maar waarvan je niet zou verwachten dat hij zo snel is als hij is. Dus ziet hij er nog steeds standaard cool uit, maar niet over de top. Bijvoorbeeld de Fiat Coupe Turbo – de meeste mensen zullen weten dat het de snelle versie is, maar niemand zou verwachten dat het een 500 pk+ monster is.
Niveau 3 – De onbekenden
Dit zijn de buitenbeentjes waar de meeste mensen niets van weten. Auto’s als de Mitsubishi RVR zijn zo ver onder de radar, dat zelfs mensen die van auto’s houden moeite zullen hebben hun hoofd er rond te krijgen. Je kunt er zo’n beetje mee doen wat je wilt, maar de meeste mensen zullen ze niet serieus nemen – tot je ze voor dood achterlaat, tenminste!
Niveau 4 – De namaak
Dit zijn auto’s die met opzet zo gemaakt zijn dat het lijkt alsof ze slecht aangepast zijn, maar daaronder zitten ze eigenlijk heel goed afgesteld. De gedachte hier is dat bestuurders van chique auto’s op ze neerkijken, en dan een enorme schok krijgen als ze ze proberen te versnellen. Het leukst op circuitdagen met veel exotische machines om voor schut te zetten!
Uitgelicht: Air intakes
BMW 335d sedan
De reputatie van de turbogeblazen 335 BMW’s in zowel benzine als diesel vorm is al behoorlijk hoog, dus een 335d coupé met de optionele M Sport carrosserie is geen dwarsligger. Je hebt een gewone sedan versie nodig, misschien zelfs met 320d badges.
Helaas is er nog niet veel kant-en-klare tuning voor de 335d beschikbaar, behalve een uitlaatsysteem en een remap. Maar we vermoeden dat dingen als opgewaardeerde intercoolers en inductie setups spoedig zullen komen en even grote winst zullen opleveren. Als diesel tuning net zo’n hoge vlucht neemt als in de VS, dan zullen er binnenkort 335ds te zien zijn met enorme turbo’s en serieuze grom. Misschien kun jij de eerste zijn?
PRO’S: Serieus snel met alleen een remap; heeft het chassis en de vering om ook grote vermogenstoenames aan te kunnen.
OVERWEGINGEN: Buiten de remap is er niet veel beschikbaar, nog niet! Coupé of M-stijl versies zien er te mooi uit om als echte sleepers beschouwd te worden.
Mitsubishi Galant/Legnum VR4
Als Japanse prestatieauto’s wordt de Galant/ Legnum VR4 nogal over het hoofd gezien, ondanks het feit dat hij alle vakjes aankruist van wat veel mensen in een prestatieauto zoeken; een 2.5ltr dubbele turbomotor, vierwielaandrijving, en een handgeschakelde versnellingsbak. Hoewel dit gebrek aan populariteit betekent dat er relatief weinig tuning onderdelen beschikbaar zijn, maakt het ze wel tot een fantastische basis voor een sleeper, zolang je het niet erg vindt om aangepaste onderdelen te laten maken of onderdelen uit het buitenland te halen.
De motor is verwant aan de 3ltr V6 die in de 3000 GT Coupé te zien is, en die motor is in Japan opgevoerd tot ongeveer 1000 pk. Er zijn berichten dat 500 pk uit deze 2.5ltr versie gehaald kan worden op standaard internals en ruim boven de 600 pk met de juiste upgrades.
Je hoeft de auto ook niet te de-badgen, 99 procent van de automobilisten heeft geen idee wat een VR4 is. Ze zouden zeker niet verwachten dat er een op zo’n groot vermogen is afgesteld, dus je bent vrij om een fraai ogende auto te maken die toch een sleeper is.
PRO’S: Twin turbo V6 en 4WD. Groot vermogenspotentieel, zelfs met openlijke styling zal het een sleeper blijven omdat hij zo onbekend is in Nederland
CONS: Niet veel kant-en-klare tuningmogelijkheden beperken je, tenzij je er graag moeite voor doet.
Audi A6 2.7T
B5 Audi S4’s hebben tegenwoordig zo’n geduchte reputatie dat de meeste mensen nu wel weten dat ze snel zijn, ook al zijn ze standaard maar even krachtig als veel nieuwere hot hatches.
Het prestatiepotentieel van getunede S4’s is echter absoluut enorm, en omdat de A6 2.7T dezelfde basismotor en -versnellingsbak heeft, maar in een veel minder opvallende carrosserie, heb je hetzelfde prestatiepotentieel maar in een echte sleeper stijl.
Je hebt twee mogelijkheden wat het uiterlijk betreft, laat de 2.7T badges erop, wat nog steeds een vrij goede sleeper zou zijn door het ontbreken van een S of RS badge. Of, voor de volledige sleeper look, ont-badge je hem of zet je er 1.9 TDI badges op, want 99% van de mensen zou het verschil niet kunnen zien.
Uitgelicht: Achterlichtcovers
De meeste RS4/RS6 onderdelen kunnen er gewoon opgeschroefd worden, wat bijvoorbeeld betekent dat je gemakkelijk grote remmen kunt monteren, en 550 pk RS6-kloppend vermogen uit deze gewone A6 kan met een paar upgrades van motor en turbo verkregen worden.
PRO’S: Een ont-tunede Audi S4 in een sobere carrosserie. Onderdelen van S4’s en RS4’s zijn gemakkelijk aan te schroeven. Meer dan 800 pk tuningpotentieel.
CONS: Hoge S4/RS4 tuning en reparatiekosten. Velen hebben veel kilometers afgelegd en zijn als trekauto gebruikt. Ook niet geweldig in bochten.
Veel mensen weten dat de Skoda Fabia VRS een capabele prestatiediesel is, maar wist je dat de Ibiza TDI Sport in principe hetzelfde loopwerk heeft? Hij heeft ook minder gewicht, minder kosten, en veel meer een sleeper uiterlijk.
PRO’S: Een Fabia VRS in een lichtere carrosserie. Enorm afstelbaar. Goedkoop om te rijden en te verzekeren. Sportieve prestaties gecombineerd met een subtiel uiterlijk.
OVERWEGINGEN: Mogelijke betrouwbaarheidsproblemen bij hoge afstelling. Wolken zwarte uitlaatrook is niet voor iedereen weggelegd. Relatief eenvoudig.